Co je to autodiagnostika?
Co to je moderní diagnostika automobilů?
V současné době jsou automobily stále více a vybavovány elektronickými řídícími jednotkami, které mají na starosti nejen řízení motoru, ale i celou řadu dalších funkcí. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí závad, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je tak možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly. Pokud se jedná o závažnější závadu, rozsvítí se zpravidla na palubní desce žlutá kontrolka motoru, tzv. "MIL", která nezhasne dokud chyba není z paměti závad odstraněna.
Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit buď pomocí počítače s příslušným programem nebo pomocí speciálního diagnostického přístroje. S tímto vybavením je možné přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých čidel a to i za provozu vozidla.
Standardy v diagnostice, OBD, OBD2 (OBD II, EOBD)
Vzhledem k tomu, že výrobců automobilů je mnoho, nebyl zpočátku žádný standard, který by umožňoval aby jedním diagnostickým přístrojem bylo možno diagnostikovat vozidla různých značek. Každý výrobce si zkrátka vymyslel vlastní standard. Pro takovou diagnostickou funkci nesplňující žádný mezinárodní standard se někdy - ne zcela přesně - používá souhrné označení OBD nebo OBD I.
V devadesátých letech však došlo k dohodě a byl schválen standard nazývaný OBD II (On board diagnostics II).
Různé provedení kontrolek MIL |
V Evropě byl následně evropskou směrnicí 98/69/EC původně americký standard OBDII převzat pod označením EOBD (European onboard diagnostics). Americké automobily splňují standard OBDII povinně od roku 1996, evropská benzínová auta nejpozději od konce roku 2000, zatímco naftová povinně až od roku 2003. Většina výrobců však standard OBD II resp. EOBD zavedla ve svých vozech již o něco dříve. Stejně tak asijské automobilky, které se z praktických důvodů ke standardu přiklonily také, někdy se lze setkat s označením japonské varianty JOBD.
Automobily splňující normu OBDII jsou vybaveny standardizovaným konektorem SAE-J1962 (viz. obr), který je umístěn ve vozidle v dosahu řidiče (zpravidla na spodní straně palubní desky či na středovém panelu).
Konektor OBD II |
Zapojení: 2 J1850 PWM Bus + nebo J1850 VPW Bus 4 kostra vozidla 5 komunikační kostra 6 CAN-Bus High (J2284) 7 komunikační linka K-line (ISO 9141-2) 10 J1850 PWM Bus - 14 CAN-Bus Low (J2284) 15 inicializační linka L-line nebo 2. K-line (ISO 9141-2) 16 palubní napětí +12V |
Aby ale jednotnosti a standardu nebylo příliš, existují vedle sebe v současnosti tři, resp. čtyři různé varianty hardwarového protokolu pro OBDII. Jedná se o protokol ISO9141 resp. ISO14230 = KWP2000 (zkráceně jen "ISO"), který používají všechny evropské, drtivá většina asijských a některé americké vozy (zejm. DaimlerChrysler), dále protokol SAE-J1850-VPW (Variable Pulse Width, zkráceně "VPW") používaný koncernem General Motors a DaimlerChrysler pro některé americké modely a do třetice protokol SAE-J1850-PWM (Pulse Width Modulation, zráceně "PWM" ) ve vozidlech Ford, a to i u některých evropských modelů. Čtvrtou variantou je zcela odlišné hardwarové rozhraní typu "CAN" (Controller Area Network, resp. ISO15765), kterým budou v blízké budoucnosti vybavována nová vozidla, a které je implementováno již dnes v některých nejmodernějších vozech, častokráte pak dokonce ještě současně se "starým" rozhraním ISO. Americké automobily mají být povinně vybavovány protokolem CAN od roku 2008.
Zapojení pinů v zásuvce podle komunikačního standardu:ISO9141-2 | 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)L-Line/2.K-Line*, 16)+12V |
ISO14230 | 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)2.K-Line*, 16)+12V |
J1850 VPW | 2)Bus, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 16)+12V (pin 10 není zapojen) |
J1850 PWM | 2)Bus+, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 10)Bus- 16)+12V |
CAN BUS (J2284) | 4)kostra, 5)komunikační kostra, 6)CAN-Bus High 16)+12V |
Mám Škodovku, Volkswagen, Audi, Seat
V našich zeměpisných šířkách se asi nejčastěji setkáváme s automobily koncernu VW (VAG). Moderní digitální diagnostiku podporují koncernové vozy cca. od konce 80-tých let. Automobilky osazovaly nejprve diagnostickou zásuvku v motorovém prostoru, později v souladu s novými standardy se zásuvka přesunula do kabiny.
Přibližně do poloviny 90-tých let se používal diagnostický konektor typu "2x2" se dvěma dvoupinovými zásuvkami,
Konektor 2x2 používaný u starších vozů VW/AUDI |
Pro diagnostiku vozů koncernu VW se sice používá standardní propojovací kabel (ISO9141, ISO14230), ale nad tímto standardem stojí vlastní komunikace postavená na protokolech KWP 1280 a u novějších modelů též KWP 2000. V každém případě lze říci, že specifický standard pro automobilovou diagnostiku používaný koncernovými vozidly VW je podstatně bohatší než-li unifikovaný OBDII a poskytuje tedy obsluze daleko dokonalejší možnosti.
Ve značkových servisech se pro práci používají zpravidla diagnostické přístroje VAG 1552 nebo VAS 1551 resp. moderní VAS 5051 a VAS 5052.
OBD II / VAG-COM kabel |
Totéž co dokáží uvedené přístroje za mnoho desítek nebo stovek tisíc, lze však provádět pomocí obyčejného počítače, propojovacího kabelu a příslušného programu. Jedním z nejpopulárnějších a nejdokonalejších programů je program VAG-COM od firmy ROSS-TECH. Odkazy na tento a další populární programy najdete v sekci software.
Další možností jak diagnostikovat automobily
Diag. přístroj CarTOOL |
Mám jiné auto - jak poznám jestli je OBD II kompatibilní?
Pro vozy jiných značek než koncernu VW je určen diagnostický přístroj CarTOOL OBD-II, který umožňuje provádět diagnostiku vozidel kompatibilních se standardem OBD II. Pokud si nejste jisti zda-li je váš automobil kompatibilní se standardem OBD II, můžete požít následující vodítko:
- Zjistěte zda je Vaše auto vybaveno standardním 16ti pinovým OBD II konektorem
- Pokud máte americké auto, zjistěte, zda na štítku motoru je označení "OBD-II certified"
- Pokud jste označení na štítku nenašli, ale máte americké auto, od roku výroby 1996, je pravděpodobně OBD II kompatibilní
- Pokud máte evropské nebo asijské auto s benzínovým motorem, od roku výroby 2000 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní
- Pokud máte evropské nebo asijské auto s dieselovým motorem, od roku výroby 2003 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní
- Nesplňuje-li vaše auto žádný z výše uvedených bodů, ale našli jste OBD II konektor, je stále poměrně vysoká šance, že je OBD II kompatibilní, ale jistotu získáte až odzkoušením nějakého OBD II diagnostického zařízení (CarTOOL, diagnostický kabel)
Štítek OBD II |